اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه می شود
نوشته شده توسط : sevda

اگر دانشگاه سراسری قبول بشین و نرین نه تنها ممکنه محرومیت یکساله دوره روزانه شامل حالتون بشه بلکه ممکنه سهمیه ای که در کنکور هم دارین به طور کلی از بین بره و نتونین برای ثبت نام کنکور و یا بدون کنکور همون مقطع ازش استفاده کنین . البته همه چیز بستگی به دوره ای که قبول میشین داره .

 

 

دانشگاه سراسری مجموعه ای از دوره های روزانه ، شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی و پیام نور میشه که این دوره ها علاوه بر پذیرش از طریق کنکور به صورت بدون کنکور نیز دانشجو می گیرن و داوطلبا می تونن شانسشون برای ثبت نام با کنکور و بدون کنکور این دانشگاه ها امتحان کنن .

اما خیلی از داوطلبا بعد از اعلام نتایج ثبت نام دانشگاه های دولتی از رشته محل قبولیشون راضی نیستن و نمی خوان در اون ثبت نام کنن ، ولی سوالی که ذهنشون رو درگیر می کنه اینه که اگر دانشگاه سراسری قبول شویم و نرویم چه اتفاقی می افته ؟ آیا ممکنه از ثبت نام کنکور و یا بدون کنکور سال بعد محروم بشیم ؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشین .

 

 

اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه می شود

یک زمانی قبول شدن در دانشگاه های سراسری و ورود به اون ، فقط از طریق شرکت در کنکور امکان پذیر بود و داوطلبا باید حتما در کنکور شرکت می کردن . اما چند سالیه که اکثر دوره های دانشگاه های سراسری به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرششون رو انجام میدن و داوطلبا می تونن علاوه بر شرکت در کنکور سراسری ، شانسشون رو برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری هم امتحان کنن .

اما خیلی از داوطلبا بعد از اینکه نتایج نهایی کنکور سراسری و یا نتایج ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری اعلام میشه اصلا از رشته محل قبولیشون راضی نیستن و یا اینکه می خوان شانسشون رو برای قبولی در رشته محل بهتری امتحان کنن ، ولی از اونجایی که امسال قبول شدن ، براشون سواله که اگر دانشگاه دولت قبول شویم و نرویم چی میشه .

بیشتر بخوانید : اعلام نتایج پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی

برای پاسخ به این سوال اولین چیزی که اهمیت داره اینه که شما در کدوم یکی از دوره های دانشگاه های دولتی پذیرش شدین ؟

تنها دوره ای که قبولی در اون برای شما محرومیت ایجاد می کنه دوره روزانه دانشگاه های سراسریه . یعنی اگه شما در هر دوره ای به غیر از روزانه ( شبانه ، پردیس خودگردان ، غیر انتفاعی ، پیام نور ) قبول بشین هیچ محرومیت و محدودیتی شامل حالتون نمیشه و می تونین بدون هیچ نگرانی شانستون رو برای ثبت نام کنکور و یا بدون کنکور دانشگاه های سراسری سال بعد امتحان کنین .

اما اگر در دوره روزانه دانشگاه های سراسری قبول بشین و نخواین برین محرومیت یک ساله شامل حالتون میشه . این محرومیت هم اینجوریه که داوطلبا تا یکسال نمی تونن دوره روزانه رو در انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه های بدون کنکور انتخاب کنن . برای همینه که همیشه به داوطلبا پیشنهاد میدیم که دانشگاه روزانه ای در فرم انتخاب رشته وارد کنن که در صورت قبولی در اون مطمئن باشن که میرن .

بیشتر بخوانید : محرومیت از کنکور سراسری

 

 

لغو محرومیت قبولی در دانشگاه دولتی

اما حالا تکلیف کسایی که از این موضوع بی اطلاع بودن و بعد از اعلام نتایج کنکور و یا بدون کنکور در دوره روزانه قبول شدن و نمی خوان برن چیه ؟ آیا راهی برای لغو این محرومیت وجود داره ؟

سازمان سنجش یک فرصتی رو برای این دسته از داوطلبا ایجاد کرده تا بتونن درخواست لغو محرومیت دوره روزانه رو برای خودشون ثبت کنن . اما چه جوری ؟

داوطلبایی که به دلیل اشتباه در انتخاب رشته ، بعد از اعلام نتایج می بینن که در یک رشته محل روزانه قبول شدن ، می تونن بعد از دیدن نتایج ، وارد سایت سنجش بشن از طریق سیستم پاسخگویی اون درخواست لغو محرومیت رو برای خودشون ثبت کنن ، سازمان سنجش هم این درخواست رو مورد بررسی قرار میده و ممکنه با درخواست موافقت کنه . پس حتما پیگیر این موضوع باشین .

بیشتر بخوانید : سیستم پاسخگویی سنجش

 

استفاده مجدد از سهمیه در صورت قبولی در دانشگاه دولتی

اما یک نگرانی دیگه بعد قبولی در دانشگاه های سراسری برای داوطلبایی وجود داره که سهمیه ایثارگران 5 درصدی یا 25 درصدی داشتن و نمی دونن که چون در دانشگاه دولتی قبول شدن می تونن دوباره از این سهمیه استفاده کنن یا نه ؟

در این مورد هم باز با دو دسته از داوطلبا طرف هستیم ، دسته اول داوطلبایی که در دوره روزانه قبول شدن و دسته دوم داوطلبایی که در دوره غیر روزانه قبول شدن .

اگه جزو داوطلبای دسته اول هستین ، با قبولی در دوره روزانه دانشگاه های سراسری کلا سهمیه شما از بین رفته و حتی بعد از گذشت محرومیت یک ساله باز هم نمی تونین از این سهمیه در این مقطع استفاده کنین . اما در اگر در دوره های غیر روزانه دانشگاه سراسری قبول شدین و نمی خواین برین می تونین یک بار دیگه از این سهمیه در این مقطع استفاده کنین .

در ادامه بخوانید : اگر دانشگاه آزاد قبول شویم و نرویم

اگه بعد از خوندن این مقاله هم باز سوال یا ابهامی در خصوص اینکه بعد از قبولی در دانشگاه سراسری چیکار باید کنین داشتین می تونین از کارشناسای مرکز مشاوره تحصیلی تحصیلیکو کمک بگیرین . راه ارتباطی شما با این کارشناسا از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو هستش .

سوالات متداول

 

1- ✔️ اگه در دوره روزانه دانشگاه سراسری قبول بشیم و نریم چه اتفاقی می افته ؟

✔️ اگه در دوره روزانه قبول بشین محرومیت یکساله انتخاب رشته روزانه شامل حالتون میشه که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده .

2- ✔️ راهی برای لغو محرومیت دوره روزانه برای داوطلبا وجود داره ؟

✔️ بله . همون طور که در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم داوطلبا می تونن برای لغو محرومیت به سایت سنجش درخواست بزنن .

3- ✔️ در چه صورتی سهمیه داوطلبا بعد از قبولی در دانشگاه های سراسری از بین میره ؟

✔️ در صورتی که داوطلبا در دوره روزانه دانشگاه های سراسری قبول بشن دیگه نمی تونن از اون سهمیه برای اون مقطع استفاده کنن که توضیحات بیشتر در این مقاله داده شده .

منبع : اگر دانشگاه دولتی قبول شویم و نرویم چه می شود





:: بازدید از این مطلب : 231
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: